wtorek, 6 sierpnia 2019

Uczymy się czytać z serią logopedyczną "Kocham Czytać" Wydawnictwa Edukacyjnego



Moi Drodzy,

pamiętacie kiedy Wasze dzieci nauczyły się czytać? A może ten etap jest dopiero przed Wami? Mimo, że moja córka ma dopiero 16 miesięcy (a w zasadzie to już! :) ) to z przyjemnością obserwuję jak chłonie treść książeczek, z jakim zaangażowaniem i zainteresowaniem słucha opowieści i ogląda kolorowe ilustracje. Chętnie też powtarza wyrazy, które słyszy. To co podoba mi się najbardziej to jej "opowiadanie" bajki na swój sposób. Robi to z przejęciem oraz nawet moduluje głosu, dokładnie tak jak ja :). dzisiaj chciałabym się z Wami podzielić moimi sposobami i pomysłami na to w jaki sposób uczyć maluszki czytania. Najpierw proponuję czytać dziecku. Zawsze i wszędzie. I wiecie co? Nie ważne co czytamy. Może to być książeczka przeznaczona dla konkretnej grupy wiekowej, ale może być też dla starszaków. Mogą to być legendy, opowiadania, baśnie i bajki, ale też najzwyklejsza książka typu kryminał, biografia, na prawdę cokolwiek. Najważniejsza zasada: czytaj! Pokaż dziecku, że rodzice też czytają. Traktuj to jak przyjemną czynność, pasję, a nie jak przykry obowiązek. 

Pytacie mnie jak czytać. Niby to proste. Ot tak, czytaj. Ale jak czytać aby dzieci nas słuchały? Moduluj głos. Wyrażaj emocje. Jeśli bohater opowiadania jest zaskoczony, Ty też bądź. Jeśli się boi, Ty również. Możesz gestykulować. Jeśli bohater szepcze, Ty również. Nie bój się krzyknąć. Jeśli chłopczyk krzyknął z zachwytu, Ty też krzyknij. Będzie ciekawie i intrygująco :)

Dzisiaj zaproponuję Wam serię książeczek "Kocham Czytać" Wydawnictwa Edukacyjnego. To seria logopedyczna, z której mogą korzystać nie tylko nauczyciele, ale też rodzice. Z tą serią spotkałam się po raz pierwszy u neurologopedy. Pani Doktor poleciła mi ją jako świetny sposób do nauki mojej córki samogłosek. Po przeczytaniu pierwszych stron wiedziałam już, że to strzał w dziesiątkę. Córka słuchała moich opowieści z wielkim zainteresowaniem oraz przyglądała się barwnym ilustracjom. "Kocham Czytać" składa się z trzech serii: niebieskiej, zielonej oraz czerwonej.





Niebieska seria składa się z 18 zeszytów (cienkich książeczek), które pozwolą na poznanie Twojemu dziecku wszystkich liter alfabetu, na rozpoczęcie wczesnej nauki czytania, zwiększenie oraz utrwalenie zasobu słownictwa, opanowanie sztuki czytania ze zrozumieniem oraz naukę języków obcych. Dla jakiego wieku jest ta seria? Dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz starszych, które są zagrożone dysleksją oraz/lub wadami wymowy. Jednak Pani Doktor, z którą miałam przyjemność rozmawiać na ten temat poleciła tę serię już mojej córce. Dlatego według mnie początkowe zeszyty są odpowiednie dla już półtorarocznych oraz dwuletnich dzieci. 

Dlaczego warto sięgnąć po serię logopedyczną "Kocham Czytać"? Dzięki tym książeczkom dziecko samodzielnie odczytuje wyrazy zbudowane z sylab, które wcześniej poznało  co pozwala na korygowanie wad wymowy oraz utrwalanie wyrazów, przyswajanie nowych w naturalny sposób podczas zabawy.

Zeszyt 1 SAMOGŁOSKI na bazie codziennych sytuacji uczy dziecko samogłosek. Przykładowo możemy dziecku opowiadać: Janek z Jagodą poszli na spacer. O! Zobacz, Janek zauważył samolot. Samolot robi: UUUUUU. W tym czasie pokazujemy palcem samolot. Moja córka chętnie przyłączyła się do zabawy. Nie ukrywam, byłam mile zaskoczona kiedy kilka godzin później usłyszała samolot, pokazała paluszkiem na niebo i powtórzyła: UUUUUU. 



Ta scena to nasza ulubiona. "Co robi dzidziuś? AAAA". 


Zeszyt 2 WYRAŻENIA DŹWIĘKONAŚLADOWCZE pomaga dziecku w poznaniu oraz utrwaleniu onomatopei czyli wyrażeń, które naśladują swoim brzmieniem opisywane zjawisko lub dźwięki. 







Zabawy z onomatopejami możemy wprowadzić już z dziećmi w około 12 miesiącu życia. Możemy pukać i mówić PUK PUK, iść i TUP TUP, jeść AM AM lub MNIAM MNIAM. Popularna zabawa to naśladowanie odgłosów zwierząt, na przykład jak robi krowa, kot, pies, itd.

Zeszyt 3 SYLABY 1 pomaga dziecku w poznawaniu oraz utrwalaniu sylab, które już niebawem pozwolą na budowanie wyrazów.


Czytanie oraz powtarzanie poszczególnych sylab fantastycznie ćwiczy aparat mowy oraz sprawia frajdę. Zauważyłam, że od ćwiczenia "MA MO ME MU MÓ MI MY" moja córka zaczęła płynnie oraz często mówić MAMA :)



Seria zielona składa się z 12 zeszytów. Mam przyjemność zapoznać się z zeszytem 19, który opowiada o przygodach Jagody i Janka w Grecji, z zeszytem 20, który przybliża nam przygody bohaterów w Holandii oraz 21 - Włochy. Seria zielona to cykl geograficzny. Dzięki tym zeszytom dzieci mają okazję nie tylko doskonalić umiejętność czytania, poznać nowe słownictwo, reguły gramatyczne, ale też uczyć się z książek. Ta seria zawiera mnóstwo ciekawych elementów związanych z innymi krajami takich jak zabytki, ciekawe miejsca do dowiedzenia. Ta seria bardzo mnie zaciekawiła oraz sprawiła, że zatęskniłam za dalekimi podróżami. Mam nadzieję, że niebawem odwiedzimy miejsce wspomniane w jednej z książeczek :)



Seria czerwona (Jagoda i Janek podróżują po Polsce) składa się z 18 zeszytów. Ta seria jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz starszych zagrożonych dysleksją. Każdy zeszyt z tej serii zawiera opowiadania o polskich miastach. Dzięki tej serii dzieci natkną się na ważne historycznie miejsca, piękne zakątki naszej ojczyzny, które warto zwiedzić. Podoba mi się też to, że w tych opowiadaniach są wzmianki o potrawach regionalnych oraz tradycjach. Zwróciłam również uwagę na to, że do opowiadań dołączona jest lista pytań pomocniczych dla rodzica lub logopedy. Pytania angażują dziecko do pracy, wzbudzają zainteresowanie, zachęcają do aktywnego czytania oraz wspomagają rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji w tekście. 



Atutem jest to, że każdy zeszyt zawiera wstęp przeznaczony dla rodzica lub nauczyciela, który streszcza poszczególny zeszyt, zawiera wskazówki tego jak pracować z dzieckiem aby osiągnęło jak najlepszy efekt. Nazwę to mini-poradnikiem bardzo pomocnym w samodzielnej pracy w domu. 












Podsumowując, jestem zachwycona serią "Kocham Czytać". Jak już wspomniałam, ja spotkałam się z nią dzięki neurologopedzie. Chciałabym i Wam przybliżyć tę fantastyczną serię, ponieważ jest bardzo pomocna w nauce dzieci czytania, mówienia, opowiadania. Seria zielona oraz czerwona jest przeznaczona dla przedszkolaków natomiast niebieska już dla około rocznych maluszków. Ilustracje są barwne, interesujące, imiona bohaterów popularne, łatwe do zapamiętania. Olbrzymi plus to czcionka: czarna, duża, wyraźna, prosta. Treść jest typowo edukacyjna, ale bardzo interesująca. Rozwija wyobraźnię oraz kreatywne myślenie. Pracując z przedszkolakiem możemy poprosić go po przeczytaniu każdego zeszytu o stworzenie pracy plastycznej nawiązującej do treści opowiadania. Może to być na przykład pocztówka lub obrazek - wyobrażenie wakacji marzeń. Bawmy się, kolorujmy, malujmy, a dzięki temu uczmy się :)

Udanej zabawy!

Za egzemplarze recenzenckie dziękuję serdecznie Wydawnictwu Edukacyjnemu



11 komentarzy:

  1. nigdy się nie spotkałam z tą serią. Wydaje się być świetna! Chętnie się jej przyjrzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam bo warto! Codziennie po nią sięgamy dlatego jest na najniższej półce aby córa mogła samodzielnie ją wyjąć :)

      Usuń
  2. ale ekstra! To coś dla nas bo moja córka nadal nie mówi, a ma już ponad 3 latka ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. daj znać jakie są u Was postępy - polecam spróbować czytać codziennie po kilka, kilkanaście minut, ale nie zmuszać córki, a ją zachęcać. Regularna, systematyczna praca (nawet jeśli tylko po kilka minut) przyniesie efekty. Powodzenia! :)

      Usuń
  3. dziękuję za inspirację. Kupię sylaby bo z tym chwilowo mamy problem

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda ciekawie. szkoda, że nie ma tych książeczek w księgarniach

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. możesz je zamówić na stronie Wydawnictwa Edukacyjnego :)

      Usuń
    2. w auchan są obecnie w promocji po 139

      Usuń
  5. ciekawy pomysł bo nie ma tekstu w tych pierwszych numerach a trzeba tylko opowiadać. Ja akurat lubię choć mój mąż to tylko czyta - chyba brak mu wyobraźni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem zadowolona z tego, że można opowiadać bo wtedy każda historia może być inna i jeszcze ciekawsza od poprzedniej :)

      Usuń

Copyright © 2016 Batmanka - mama testerka , Blogger